SEEKING MARDHATILLAH

Wednesday 29 January 2014

KISAH 1: PAHIT YANG ALLAH BERI UNTUK KEBAHAGIAAN KEMUDIAN HARI

Saya mencari-cari kelibat si pengantin baru di dalam restoran terkemuka Chef Ismail. Dari jauh saya melihat kelibat sahabat saya tersenyum indah di pelamin yang menghiasi raja sehari. Ya raja Sehari permaisuri seorang suami seumur hidup. Alhamdulillah. Akhirnya sahabat saya mengakhiri segala episode yang panjang penuh dengan duka ke jinjang pelamin.

Setelah bergambar, permintaan sahabat saya adalah wajib bertemu mummynya. Saya cuba meraikan dirinya dengan permintaaannya bukan susah untuk saya meraikan begitu. Memang sedari mula lagi mummynya teringin dan beria-ia ingin berjumpa dengan saya dan mama. Saya pun bertemu orang yang saya juga memanggilnya mummy sebagai tanda mesra. Seperti yang dijangka saya disambut mesra dan penuh kasih sayang. Mummynya ingin betemu dengan mama saya. Mereka bersalaman dan berpelukan antara satu sama lain seperti sudah lama kenal. Akhirnya mummy bersuara " After the long journey, at last this is the end sambil menunjuk ke arah anak perempuan sulung kesayangannya.

DUKA MENYAPA TANDA SAYANGNYA ALLAH PADA HAMBANYA

Telefon berbunyi beberapa kali. Namun sempat saya mengangkat panggilan. Tertera nama sahabat yang sudah satu sem tidak bersua muka. mungkin ada berita gembira darinya. Lantas senyum terukir dan salam dihulurkan. Namun, hanya esak tangis kedengaran. Agak kuat rintihannya. Di dalam hati tertanya-tanya. Apa yang menimpa sahabat yang kukasihi ini? Saya menjadi pendengar yang setia.Hanya mendengar segala kesedihan, kelukaan dan kesakitan yang dia alami. Moga hatinya reda. Lalu satu-persatu nasihat keluar dari mulut. Rupanya mummy kesayangan meminta memutuskan pertunangan dengan jejaka pilihan. Namun dia tidak mahu lantaran sayang dan kasih melebihi segalanya. Di dalam hati, mesti ada sebab yang menjadikan keadaan seteruk ini.

Telefon berbunyi lagi. kali ini dari mummy. Tidak sabar ingin tahu apa yang terjadi. bukan menyibuk tetapi inginkan solusi. Lantas mummy bercerita dengan nada yang kesal dan marah kepada tunang anak kesayangannya. Rupanya sahabat saya dipukul sehingga bengkak tulang rusuk. Dimarah dan ditampar. Allah! sungguh kejam lelaki bernafsu syaitan itu. Apakah tidak mengetahui Seorang wanita sangat lemah lembut hati dan dirinya? Sungguh saya menangis mendengar keluhan mummy. Patutlah pertunangan ini ingin mummy putuskan. Supaya tidak menjadi satu kepincangan dalam rumah tangga kemudian hari. Sungguh mulia hati seorang ibu.

SETIAP PERMASALAHAN ADA SOLUSI

Setelah seminggu tiada khabar berita, kali ini telefon berdering lagi buat kesekian kalinya. rupanya dari mummy. Mummy sudah menangis tersedu-sedu dalam esak tangisnya yang sayu dan tidak kedengaran dapat juga saya tangkap apa yang cuba dibicarakn mummy. rupanya anaknya telah melarikan diri. langsung tidak mengubungi mummy tercinta. Allah! mengapa sampai begini sahabat yang kukasihi?Mummy sudah mula melabel anaknya derhaka kepada dia. Mummy kata jika ada khabar,informkan kepada dia supaya dia tahu anaknya dalam keadaan apa. Dia sudah tidak mahu anaknya lagi. lantas telefon bimbit itu kuberikan kepada mama. Lebih Afdhal jika orang-tua bercakap dengan orang tua. Mama mungkin lebih banyak pengalaman. Mama memberi solusi kepada masalah mereka. Mama minta mummy pergi ke terengganu untuk mengambil anaknya. Mama kata, "jika dia masih belum kahwin, bawalah dia pulang, jika dia sudah berkahwin tanpa pengetahuan mummy, redha sahaja". Itu membuatkan semangat mummy semakin kuat untuk membawa anaknya pulang. Esok juga mummy kata mahu gerak dari kedah ke terengganu.

Saya menunggu Khabar dari mummy. 2 hari kemudian, mummy memberitahu semuanya dalam keadaan yang baik. Sahabat saya meneruskan sem yang terakhir di universiti kembali. Lantas mummy kirimkan kiriman email yang sangat menyentuh hati dari anaknya. Memohon ampun dan maaf dari mummy tercinta.Subhanallah! Mummy sempat bercerita kisah gembiar itu. Mummy cakap jika mama tidak memberi solusi, tentu mummy akan biarkan sahaja masalah itu dan terus menerus membiarkan anaknya terumbang-ambing.

ALLAH LEBIH MENGETAHUI

Rupanya Allah hantarkan orang yang lebih baik untuk menyunting sahabat saya. Betul. 10x lebih baik dan tertib. Walaupun hanya pandangan mata kasar, tetapi masih boleh menilai kejujuran ataupun kepura-puraan. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang layak untuk dirimu. Sahabat saya bercerita tentang kegembiraannya sambil menangis. Alhamdulillah. Semua kesulitan telah diusaikan. "setiap Kesulitan Pasti ada kemudahan"

Letakkan akal dihadapan perasaan. Cinta kepada manusia boleh membawa bencana kepada diri sendiri apabila melebihkan cinta manusia daripada cinta Allah. Cukuplah Allah sebaik-baik penolong dan pelindung. Untuk yang masih remaja, Semaikan kecintaan kepada Allah dan Rasul lebih dari orang lain. Nescaya Allah akan memberikan yang terbaik. Jangan sekali-kali menyalahkan Taqdir. Semua yang Allah lakukan bersebab.Husnudzon.Redha Ibu seiring dengan Redha Allah. Jangan sekali-kali menyakiti hati ibu lebih-lebih lagi menderhaka kepadanya. Jadilah seperti mawar berduri yang menjadikan duri sebagai penghalang supaya dia tidak diambil oleh orang yang tidak bertanggungjawab

-base on true story-

No comments:

Post a Comment