SEEKING MARDHATILLAH

Monday 12 May 2014

UMCEED STUDENT

Assalamulaikum....semoga sentiasa dirahmati Allah hendaknya. Hanya ingin berkongsi sedikit berita gembira. Saya baru sahaja mendaftarkan diri sebagai pelajar UM dibawah course Sijil Usuluddin. Alhamdulillah Allah memberikan saya sahabat yang recommend pada saya UMCEED ini, memandangkan saya bukan dalam jurusan agama sejak dari awal lagi.

Kejuruteraan dan Usuluddin sangat jauh bezanya. Kedua-duanya memerlukan ILMU yang banyak bagi menggerakkan dan mendapatkan hasilnya. Apabila kita sudah belajar kejuruteraan selama bertahun-tahun dan sampai satu masa kita akan teringin mengunjungi bidang ILMU yang lain supaya kita mendalami ILMU secara Variasi.

Sahabat saya Nur Asila yang juga merupakan degree holder of Islamic Revealed Knowledge turut menyokong saya dalam hal ini. Memandangkan saya tiada basic course islamic( means sekolah agama) jadi dia menyarankan saya mengambil course di UMCEED yang tidak memerlukan saya berkelayakan dari sekolah agama. Alhamdulillah Allah mudahkan saya.

Yuran pendaftaran adalah sebanyak RM 300 ringgit untuk 4 bulan termasuk pepriksaan. Modul pembelajaran turut disediakan setelah pembayaran dibuat. Pada saya, sangat berpatutan. untuk melengkapkan atau graduate dalam USULUDDIN ini perlu melengkapkan ketiga-tiga modul. MODUL 1, MODUL 2 & MODUL 3. Dalam Subject USULUDDIN MODUL 1 ini terbahagi kepada Bab Asas Akidah 1, Sirah Rasulullah1, Hadith dan Tafsir. ketiga-tiga ini akan  melengkapkan MODUL 1. MODUL 2 & 3  boleh rujuk di sini

Memang besar beza course yang saya ambil ni. Memandangkan Engineering adalah calculation and critical thinking, Usuluddin juga mempunyai critical thinking yang sebenar. Apabila kita tidak belajar asas, full attention memang sangat diperlukan. Saya tidak mahu menjadi seorang Islam yang ketinggalan akan asas Islam. Saya ingin menjadi seorang Islam yang turut menghayatai Ilmu Akhirat dan dapat disampaikan kepada ummat yang lain. Saya tidak mahu hanya menjadi seorang engineer sahaja tapi bukan Seorang engineer islam yang tahu akan Tafsir, Hadith, Sirah.  Disebabkan itu saya kuatkan langkah. Supaya tidak menjadi Engineer yang ketinggalan ataupun dilabel ambil engineer tapi bab-bab Islam ditinggalkan. Astaghfirullahalazim.

Masa saya di dalam kelas, Majoritinya orang telah berumur. Ada yang lebih dariseparuh abad. dan kebanyakannya yang sudah 30-an. Subhanallah. Saya dapat masuk bersamaw mereka bersama-sama menghayati Ilmu ini. Pada yang diluar sana, Bukan sahaja Usuluddin. tetapi ada Sijil Syariah juga jika berminat untuk mendalami.

Wallahualam~

No comments:

Post a Comment