SEEKING MARDHATILLAH

Monday 14 October 2013

MADAH HATI



Bismillahirrahmanirrahim...

Memohon langkah dipanjangkan
Supaya sempat lagi nafas menyebut kalimahMu ku tebarkan di alam raya ini
Memperjuangkan sedikit demi sedikit pengorbanan harta demiMu Ya Allah
Agar sama-sama dapat dirasa untuk mereka yang kurang upaya

Pernah langkahku sedikit tersasar
Menegakkan yang Salah disisiMu
Alhamdulillah atas keagunganMu kau hadirkan cahaya dan petunjuk
Untukku memulakan langkah baru
Menyelak tabir-tabir baru
Melipat selimut kisah silam
Menidakkan yang salah dan membenarkan yang betul

Pernah aku mengharung lautan cinta yang kurasakan bahagia
Namun hampa sekelip mata kerana jauh dari redhaMu
Kau berikan aku duka dan hadiah merupakan kesakitan dan kekecewaan
Namun disebalik hadiah itu rupanya kutemui hikmah yang sangat indah
MeletakkanMu dan Rasul menjadi cinta pertamaku
Membuatkan aku terasa indah dan bahagia
Ternyata cinta insan tidak sebahagia ini
Walau di palit sedikit kesedihan sekali sekala
Namun aku tetap bahagia
Langkahku kian laju terasa
Membawa ke medan dakwah terasa bahagia
Terasa setiap nafas kuhirup begitu berharga
Terasa setiap tuturkata dari lidah sangat berharga buat tatapan semua

Kusemadikan setiap hariku bersama kalam Allah yang satu
Menerbangkanku ke Alam penuh Damai dan tenang
Sekali sekala teringat akan dosa dan kisah silam yang membuatku menjadi hamba Alpa dan Leka
Membiarkan Malaikat mencatit kejahatan serta syaitan bersiul bertepuk tangan tanda kemenangan
Ya Allah hinanya aku mengabaikan segala yang kau larang
Dan membiarkan diri menjadi serendah-rendahnya
Mujur kau berikan cahaya sebelum mata tertutup nafas terhenti
Aku tidak pernah berasa kosong tanpa cinta manusia yang bukan halal buatku
Bahkan terasa lapang dan senang
Menjadikan buku buku sebagai teman
kukirakan lebih bermakna sebelum melengkapkan tulang rusuk adam yang hilang
Kupersiapkan diriku menjadi solehah yang mungkin
Demi mendapat si soleh yang menjadi imam kepadu serta anak-anakku
Masakan aku tidak mahu setia bersahut dilafaz akad
Tetapi aku perlu menjadi Gedung Ilmu buat suamiku seperti saidatina Aisyah
Aku perlu memperkemas langkahku menerima segala kepayahan suamiku seperti Fatimah Alzahra
Aku harus menjadi menteri kewangan yang bijak menguruskan harta suamiku
Aku harus memperkukuh iman dan taqwaku menjadi mentor kepada anak-anakku
Dan aku perlu Mencintai agamaku lebih darimu wahai bakal imamku
Supaya apa sahaja yang bakal melanda pergantunganku kepada Allah tidak akan pergi
Walaupun saat-saat aku kehilanganmu
Walaupun saat-saat aku perlu menjadi Seperti Khaulah-Al Azwar

Aku bersyukur Ya Allah
kau datangkan pelangi setelah hujan berpanjangan
Kau datangkan Matahari setelah malam kelam berpanjangan
begitu juga kau datangkan musibah setelah engkau gantikan ketenangan buatku

Wahai bakal imamku,
Sempurnakan Agamamu dan perkukuhkan imanmu
Supaya dapat melengkapi diriku dan cahaya mata kita nanti
Disaat engkau kepatahan sayap aku akan menjahit sayapmu yang patah supaya boleh terbang semula
Disaat Kakimu kudung, aku akan menjadi kakimu menongkah arus ke medan dakwah
Disaat Engkau terasa kesusahan Aku akan menjadikan rumah kita sebagai taman syurga
Supaya engkau terasa damai didalamnya
Supaya engkau berasa tenang di dalamnya bersamaKu
Cuma aku berharap setiap hari engkau akan redha dan memaafkan setiap kesilapanku
Agar aku dapat menghidu bauan syurga tempat aku menjadi ketua bidadari buatmu nanti

Wahai bakal Imamku,
Aku berharap kisah silamku jangan kau ungkapkan lagi
Kerana aku manusia biasa yang tidak lepas dari dosa dan noda
Aku berharap engkau dapat membimbingku dan melengkapi segala kekuranganku
Akan aku lengkapkan dirimu dengan kelebihanku
Moga kita menyemai benih cinta yang terpelihara dari dosa dan noda

Wahai bakal imamku,
Sesungguhnya hati ibarat raja
Yang menguasai segala rakyatnya
Kuharapkan kau memelihara Hatimu dan akan kupelihara Hatiku
Supaya kita sama-sama meletakkan cinta Allah yang teratas
Supaya kita sama-sama sedar bahawa engkau dan diriku adalah pinjaman
Dan diriku adalah perhiasan terindah buatmu
Dan Jika engkau sudah bersedia mengkhitbahku
Jauhi Diriku,
Dekati waliku
Agar pintu-pintu zina tidak terbuka buat kita berdua
Ya Allah
Aku berharap kau temukan ku dengannya di dalam setiap doa kami
Moga suatu hari nanti kau berikan ku kebahagiaan yang abadi

rnzras-080388

No comments:

Post a Comment