SEEKING MARDHATILLAH

Wednesday 8 January 2014

SABAH DAY 1: MENIKMATI KEINDAHAN CIPTAAN ALLAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca yang dikasihi Allah sekalian. Moga iman kalian masih utuh dan kukuh meletakkan Allah  yang utama. Kali Ini saya ingin berkongsi sedikit informasi dan juga keseronokan bercuti di bumi Allah yang penuh dengan pemandangan indah  di sekeliling sayaciptaan yang MahaEsa. Subhanallah.. jika kalian kenegeri bertuah ini, pasti mahu lagi menikmati lukisan Alam buat kali kedua. Alhamdulillah dapat saya bawa Bonda kesayangan saya menikmati pemandangan indah di Sini. Sabah!! Negeri yang penuh dengan lukisan-lukisan ciptaan Allah yang sangat Cantik dan indah.
Saya pergi ke Sabah bersama rakan-rakan office selama 4 hari 3 malam. Kami mengambil hari Jumaat sehingga hari isnin kerana ketika ini tiket flight agak murah. Saya dan bonda total penerbangantermasuk luggage hanya mencecah RM 400. Tapi Kawan saya cakap diorang beli lagi murah.Flight return diorang baru RM 159. Murahkan?

Departure To KK

Memandangkan ini kali pertama kami menjejakkan di negeri Di bawah bayu ini, jadi banyakbenda yang kami belum tahu. Kami terus booking hotel di KK(kotakinabalu)  selama 4 hari. Harga satu bilik untuk 4 hari hanyaRM190 .Saya kategorikan hotel budget la, tapi agak selesa dengan  WIFI yang awesome. Hotel traveller ini betul2 di tengah KK. Kiranya nak pergi ke pasar gaia, Pasar filipin danpasar payar di sekitar situ yang murah sangat-sangat pearl dia. Kereta pun dah di booking awal. Kerana kalau kita pergi tanpa booking takut-takut chargenya mahal atau langsung tak dapat keretanya.
HARI PERTAMA.
Kami sampai terus sahaja ambil kereta pada Johny nama orang tu.Kereta Innova ditawarkan pada kami RM 170 sehari. So disebabkan kami 8pax, kena ambil kereta besarla baru selesa. Tak termasuk minyak tau. Hanya kereta sahaja. Sesampai sahaja owner kereta, Kami terus Check-in hotel dulu, Solat.Then kami pun bersiap untuk ke Weston,Beaufort. Nak tengok kunang-kunang, dan Mosopiat menaiki Boat termasuk makan buffet yang disediakan.Kalau kita booking terus by call,ada agent yang menguruskan. Dan harga pakej ni dalam lingkungan RM 100- 200. Mahalkan? Tapi hari tu rezeki kami, Allah permudahkan kami, entah macamana kami kesesatan untuk ke beaufort yang perjalanannyaHampir 3jam.
Tempat makan di Weston rumah atas air
So sepatutnya sampai sebelum 6PM barulah tak gelap sangat, tapi kami sampai hamper 7PM. Usai solat maghrib terus ke jeti, berjumpa terus dengan orang yang menguruskan. Alhamdulillah, terus jumpa dengan organizer atau yang empunya tempat (boat, restoranuntukmakan buffet) nak tahu berapa aje harganya? Pakej yang disebut agent by call tu RM180/pax, tapi sebenarnya, pihak owner hanya mengambil  RM45/pax.WHATTTT????Tak sangkakan? Agent markup lebih kot.  So, disebabkan kami orang tempatan yang Nampak keletihan, Dia meraikan kami untuk terus makan dahulu tanpa BAYARAN!! Sungguh baik hati.Subhanallah.Menurut Beliau, bisness bawa tengok mosopiat dankunang-kunang ni adalah bisness keluarga.
Hidangan Buffet yang disediakan termasuk dalam pakej
So Kami pun makan dengan penuh senyuman .Maklumlah perrrcuma.Kami betul-betul berada di rumahatas air.Sangat unik tau dekat sini.Orang-orangnya masyaAllah sangat ramah.Selesai makan, Kami terus menaiki boat untukmenikmati ciptaan Allah iaitu kunang-kunang. Di dalam boat tu jangan buka flash atau lampu. Mereka ada method untuk mendekat ikunang-kunang tersebut. Rasa sangat kagum.Yelah, sekarang bukan mudah lagi nak tengok kunang-kunang tau.Ni kunang-kunang macam salji dating kat kita hinggap.Hampir 20 minit di situ, kami pun kembali ke Jeti tempat parking boat.Memang tiada rezeki kami untuk melihat Mosopiat kerana sudah larut Malam.Mosopiat pun tak kuasa nak layan kami.Hehehe. Harga yang diambil owner tu hanyaRM15/Pax.SangatMurah. Menurut Beliau ada agent yang mengaut keuntungan pada pelancong asing sehingg amencecah RM 200/pax. Saya menggeleng kepala.Nasib kami tidak diperdaya sebegitu rupa.Namanya owner yang pemurah ini adalah Puan Haijah.Setelah naik kepengkalan Puan Haijah ada memberitahu kami, Tasik tuada Cik Buaya.Lemah lutut saya.Nasib baik kami dah sampai kedarat.Tapi setakat ini tiada kes mangsa buaya berlaku di situ.Fuhh Alhamdulillah semua dilindungi Allah.


Pn Haijah Yang pemurah dan murah dengan senyuma.
Moga Allah sentiasa memberikan kesihatan yang baik buat beliau
 
RM45/pax yang ditawarkan termasuklah melihat mosopiat,kunang-kunang dan juga makan buffet yang berlaukkan 4 jenis lauk, buah-buah, dan juga makanan ringan seperti  egg sandwich, hotdog danjuga fries. Kalau ingin pergi Terus ke Weston dan berjumpa dengan owner itu sendiri.Saya sertakan number beliau (Puan Haija-0109503972).Puan haijah(yang berbaju belang) ini tidak berapa sehat dan mendapat rawatan di HUKL. Beliau akan kesana beberapa kali setahun. Moga Allah menyembuhkan penyakit beliau dan memurahkan rezeki beliau yang ternyata murah dengan senyuman dan sedekah.Ketika pulang kembali ke K.K, terasa bahagia berjumpa dengan Insan cekal seperti beliau.Dalam keadaan yang serba kekurangan  kesihatannya mampu lagi berusaha membangunkan tempat pelancongan bagi kita menikmati keindahan yang Allah lakarkan buatmemuji kehebatanNya. SUBHANALLAH!!

TO BE CONTINUE…..





No comments:

Post a Comment