SEEKING MARDHATILLAH

Monday 9 June 2014

SETIAP KESULITAN PASTI ADA KEMUDAHAN

"Setiap kesulitan pasti ada kemudahan" termaktub di dalam surah Al-Insyirah ayat ke 5. Saya sangat terusik setiap kali mengingatkan ayat ini. Saya pernah mengalami nya akan keadaan yang sulit dan susah. Namun apa yang telah Allah janjikan itu segala kesulitan itu menjadi sangat tenang dan mudah.

Saya menghantar rakan sekerja pulang ke rumahnya yang hanya berhampiran dengan kilang saya sahaja. Memandagkan hari hujan lebat, saya menumpangkan dia pulang ke rumah. Jalan kerumahnya agak kecil dan berlopak. setelah menghantar dia di muka pintu, saya bergegas pulang melalui jalan yang sama. entah bagaimana ada satu lopak yang telah dipenuhi air membuatkan saya terlanggar lopak itu lalu perlahan-lahan kereta saya jerk atau macam semput.

Dalam keadaan hujan yang lebat dan ditempat yang gelap itu kereta saya terhenti di tengah-jalan betul-betul simpang keluar. Malangnya keadaan di situ lengang. Kereta saya terus breakdown. Maksudnya terkunci dari dalam. Masa itu, saya tawakkal sahaja. Saya yakin Allah ada. Saya dapatkan bayangkan bagaimana orang yang accident terkunci dari dalam yang bertarung dengan nyawa sendiri. Subhanallah. memang panik.

Dalam panik itu saya menghubungi rakan sekerja saya yang tadi dan juga yang ada di tempat kerja untuk meminta pertolongan. Ternyata Allah itu Sentiasa menghulurkan bantuan melalui sesiapa yang dia kehendakinya. Subhanallah..Dalam tidak ada, ada 3-4 orang menyertai saya untuk menghulurkan bantuan bagi menghidupkan atau menolak kereta saya. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala pertolongan yang dihulurkan. Sungguh saya terharu. Dalam hujan yang lebat, dalam keadaan semua balik kerja kepenatan, tapi mereka masih tersenyum menghulurkan bantuan buat saya. Benarlah janji Allah, setiap kesulitan pasti ada kemudahan.

Keesokan harinya ketika kereta saya telah pulih dari "demam" hanya ayat ini yang bermain-main di dalam fikiran saya. Benar, saya dalam kesusahan. Benar, saya dalam keadaan yang sangat saya tidak sangka. Tapi lihat kebesaran Allah, Dia menghadirkan insan-insan berjiwa mulia ini buat saya. Alhamdulillah Ya Allah, segala puji dan kuasa adalah milikMU. Subhanallah.

Kesusahan dan kesulitan yang saya hadapi di saat itu adalah Tarbiyyah paling berharga buat diri saya.

No comments:

Post a Comment