SEEKING MARDHATILLAH

Thursday 12 June 2014

NISFU SYAABAN MENJENGAH TANDA RAMADHAN HANYA SEJENGKAL

Assalamualaikum sahabat sekalian. Moga sentiasa dilindungi Ilahi. Sedar tak sedar, pejam celik-pejam celik mengemudi kehidupan harian yang penuh pasang surutnya, Nisfu Syaaban pun telah menjengahkan dirinya. Petanda yang Ramadhan hanya sejengkal sahaja jaraknya dengan kita. Namun apakah kita telah cukup menimbus segala dosa dengna taubat? Sudah kan kita menyerikan kehidupan seharian kita dengan saham yang mampu  menerangi kubur kita? Sedar tak sedar  hari-hari yang berlalu mendekatkan kita dengan kematian. Entah sempat atau tidak kita  bertemu Ramadhan tahun ini?

Teringat saya nukilan tulisan IR. Ahmad Jais Alias Al-Syazali tentang Persiapan Pengembara kehidupan di dalam buku solusi tentang tiada istilah hari esok. Semuanya perlu dilakukan pada hari ini dengan bersungguh-sungguh kerana kita tidak mengetahui apa yang terjadi hari esok. Apakah kita masih mampu berjalan? mampu bertutur ataupun telah nazak dipembaringan? Wallahulam. Hanya Allah sahaja yang tahu. Yang pasti semua kesakitan merupakan Kaffarah dosa-dosa masa lalu kita.

Syaaban merupakan latihan kita untuk menghadapi Ramadhan. Justeru bagaimanakah persediaan kita? seperti kita menghadapi ujian atau exam, begitulah hendaknya persediaan kita menuju Ramadhan. Di bawah ini saya sertakan Artikel yang baru saya baca dari Pusat Zakat Negeri Sembilan dan SUATU PERJALANAN MAYA BLOG. Moga bermanfaat buat kalian

No comments:

Post a Comment