SEEKING MARDHATILLAH

Wednesday 13 November 2013

AL FATIHAH DAN MAKNANYA

ASSALAMUALAIKUM

Saja saya menyentuh topik ini hari ini. Maklumlah kesibukan kerja membuatkan saya kurang mendapat peluang dalam menulis. Setakat yang kita tahu, Al Fatihah adalah Penghulu surah. Acapkali di bacakan di dalam setiap rakaat kita ketika mendirikan solat 5 waktu dan solat-solat sunat. Namun berapa ramai yang hanya sekadar baca tanpa memahaminya? dalam erti kata lain, berapa ramai yang menghafal tanpa mengambil tahu makna suratul Fatihah tersebut?

Di sini saya sertakan makna untuk penghayatan kita semua. Moga-moga bermanfaat. Membaca surah Alfatihah bersama makna adalah lebih khusyuk dan terasa lebih mendamaikan kerana faham apa yang  telah Allah firmankan. unik bukan? mari sama-samalah kita memahami kalam ALLah sedikit demi sedikit. Tidaklah baik seseorang itu jika dia hari esoknya lebih buruk daripada hari ini.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (١
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٢
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (٣
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (٤
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (٥
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (٦
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ (٧

Terjemah Surat Al Fatihah
1. Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
2. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam
3. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
4. Yang menguasai hari Pembalasan.
5. Hanya Engkaulah yang Kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah Kami meminta pertolongan.
6. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus,
7. (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau berikan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

Moga sama-sama kita manfaatkan masa yang terluang untuk memahami makna isi kalam Allah ini. Adapaun kita membacanya di setiap hari 17 kali di setiap solat wajib kita seharian. Haruslah kita menghayati dan memahami maksudnya.

No comments:

Post a Comment