SEEKING MARDHATILLAH

Tuesday 12 November 2013

BAGAIMANA MENYENTUH HATI

ASSALAMUALAIKUM..

Saya ingin berkongsi sedikit SEMINAR BAGAIMANA MENYENTUH HATI (BAYU)  yang diadakan di UIA tempoh hari. sangta bermanfaat disamping dapat mendengar live panelis idola saya berada di depan mata terutama sekali Ustzah Fatimah Syarha.

Slot-slot yang ada sangat berguna untuk mengubat hati yang sedang dalam keadaan tenat. Saya ingin berkongsi sedikit apa yang di bual bicarakan di majlis pernuh barokah tempoh hari.

End product yang perlu kita jadi sebelum bertemu Allah SWT. Maksudnya, dalam keadaan bagaimana kita akan jadi sebelum kita bertemu Allah? Keadaan baik kah? keadaan yang dimurkai Allah kah? atau keadaan yang  penuh Rahmat?

Hati ibarat center dan TNB, yang menjanakan arus elektrik keseluruh pelusuk tubuh badan kita (Abbas As-Siisy) kerana jika hati kita kotor dan rosak, segala anggota kita akan senantiasa melakukan keburukan baik dari segi percakapan dan penglihatan. Jika hati kita baik dan sentiasa husnudzon, seluruh anggota turut melakukan perkara mahmudah.

"seseorang yang paling lembut hatinya, paling sikit dosanya" ( Mashu' At Tablin)

Dalam hidup juga ada dua perkara yang perlu kita perjelaskan iaitu pertama keperluan dan kehendak. Sebab itu perlu kita perjelas untuk mengelak daripada menjadi bangsawan agama. Kemahiran berdakwah, cannot be teach but can be learn. Hati juga merupakan elemne yang tidak stabil yakni berbolak balik dan sangta lembut yakni hidupkan fitrah.

Kaedah menyentuh hati;
1. Bahasa Lembut
2. Memujuk bukan mengutuk
3. mengajak
4.Tackle secara Tadarruj (bertahap-tahap)
5. Ada metafora dan Analogy
6. Singkat, Ringkas dan Padat


" Sesungguhnya iman itu boleh lusuh spt lusuhnya pakaian, maka hendaklah kamu memohon doa kepada Allah supaya diperbaharui keimanan itu di dalam jiwa kamu" ( HR Al Hakim dan At Tabrani)

Amanah iman menyumbang kepada dua perkara iaitu;

1. Penentu keberkatan hidup
2. Mengelak Keruntuhan peribadi Mu'min

Sensitivelah dengan perasaan orang lain yakni raikan perasaan orang lain supaya orang senang mendengar dakwah atau apa yang ingin kita sampaikan

"Balaslah kejahatan kpd kamu dgn perbuatan yang sangat baik dan hendaklah kamu bersabar melakukan kebaikan"

"yang menjatuhkan sesuatu tamadun itu adalah sebuah hati"

"when you choose to be good, you will get the goodness in your life" 
ni sahaja yang dapat sy kongsikan
inilah sebuah masa berharga buat saya di hari ahad..memang masa rehat saya agak sedikit. tapi saya tidak mahu ditanya di akhirat apa yang saya lakukan ketika masa senggang di hari muda saya.ckuplah saya berpenat sekarang dan berehat di sana nanti..mudah mudahan..namun sedikit sedih kerana terpaksa balik selepas asar kerana perlu pulang ke perak..namun apa yang saya dapat hari tersebut sangat besar nilainya buat hati sya..

No comments:

Post a Comment