SEEKING MARDHATILLAH

Monday 22 September 2014

DI KALA HATIMU TERLUKA

Terluka...Dilukai...Dan Melukai...adalah satu yang sinonim dengan  hal-hal yang melibatkan perasaan. Masakan tidak...semuanya menyentuh bab berkaitan hati. Saya juga tidak terkecuali. Masakan tidak terluka. Masakan juga saya tidak melukai orang yang saya sayang. Semuanya kerana kita manusia yang tidak sempurna. Gerak geri yang kita jaga kadang-kadang tidak juga dapat melangsaikan kemahuan seseorang bahkan terkadang apa yang kita rasa kita betul akhirnya tidak terjadi seperti yang telah direncanakan. Kerana apa? kerana Allah itu lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita.

Siapalah kita untuk bertanyakan apa yang Allah akan rencanakan. Yang pastinya perancangan Allah itu adalah perancangan yang terbaik. Demi Allah! saya tidak pernak sekalipun mempertikaikan apa sahaja dugaan yang telah Allah pasakkan pada saya. Kerana apa? kerana dugaan dan ujian yang datang inilah yang membuatkan hati saya kembali kepada fitrah. Kembali kepada Sang Pencipta setelah sekian lama alpa dengan fitnah dan tohmahan dunia. Memang seperti ayat kliche kan "Ada hikmahnya" sepertinya menyejukkan hati sendiri. Namun jujur saya katakan. Memang itulah yang terjadi

Saya kerangkakan setiap yang telah mendatang. Semuanya seakan cantik sahaja ironinya. Betul. Di dalam keadaan luar sedar dimana orang seperti kesedihan dan kecewa, kita akan berasa seolah-olah semuanya tidak adil bagi kita bukan? Nanti dulu!! Tarik nafas dan istighfar. Fikirkan kembali apa yang telah kita lalui. Kaitkan apa yang terjadi sekarang dengan keadaan dulu. Cuba kita buat perbandingan Pro and Cons. Yup! pada kiraan saya, semuanya ternyata kebaikan belaka. Tiada langsung satu kecacatan pada ujian tersebut. Semua yang terjadi itu membuatkan kita terbentuk menjadi orang yang lebih baik. Ya, Lebih baik.

Ok, senario yang pertama. Kenapa Allah pisahkan seseorang yang kita cintai? Kalau di ikutkan purata, ramai yang telah berpisah hidup dengan orang yang dicintai lebih menjadi seorang yang lebih baik daripada sebelumnya. Kembali kepada Fitrah yang asal. Kembali merayu dan memohon kepada sang pencipta untuk diberi kekuatan. Lihat!! betapa ujian itu sungguh membentuk dan tidak ada kecacatan bukan? bahkan lebih membuatkan seseorang menjadi seorang yang lebih bermanfaat. Subhanallah.

Ok sekarang cuba pergi pula kepada drama melayu yang sering diputarkan. Apa sahaja yang terjadi semuanya berbalik kepada Allah swt. Percintaan yang hanya membawa kepada kemaksiatan dan kemusnahan, selalunya Allah akan jarakkan dan pisahkan untuk insan yang terpilih supaya keadaan dan nilai cinta itu perlu dipelihara. Kerana cinta itu bersih. Manusia yang mencorakkkan dan mewarnakan dengan keotoran.

Nah. Sekarang setuju kan dengan pendapat saya? Hakikatnya, saya juga mengalami keadaan yang sama. Sya juga turut berkongsi nilai kelukaan di sini. Saya juga dipisahkan untuk lebih memelihara cinta yang bersih itu daripada kekotoran dan kemusanhan. Dan saya sangat bersyukur atas itu. Pada permulaan itu ternyata amat memeritkan, namun Siapa saya untuk tidak redha dengan ketentuan Allah? sedangkan perancangawn Allah itu ternyata Hebat! Walaupun saya rasa kesalahan semua berpunca daripada saya, namun saya meletakkan bersangaka baik; "jika saya tidak melakukan kesilpan, mesti terus-terusan saya memburu cinta manusia, sedangkan Cinta Ilahi itu adlaah yang terutama". sekarang saya di dalam kewarasan, membentuk  kembali apa yang telah terjadi menjadi satu GURU yang paling berharga buat saya.

1 comment:

  1. suka duka adat resam kehidupan...

    p/s : Salam. Terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #9. (^_^). Blog ini telah tersenarai di http://www.mialiana.com/2014/10/senarai-url-blog-9.html dan pemenang bertuah telah diumumkan di http://www.mialiana.com/2014/10/pemenang-bertuah-url-blog-9.html

    ReplyDelete