SEEKING MARDHATILLAH

Saturday 14 September 2013

Hikmah Di sebalik Dugaan dan Ujian

Bismillahirrahmanirrahim.....

Malam kian berlabuh mengantikan subuh yang mahu menjengah. Namun ada insan-insan yang sedang di Uji oleh Allah s.w.t..Di saat ini, imannya sedang diuji. hatinya sedang teruji. Namun. pernahkah kita terfikir kenapa dan mengapa Allah menguji kita?

Ada segelintir dari kita diuji dengan kehilangan orang tersayang...Sama ada Pergi menghadap Ilahi ataupun ditinggalkan.. diuji dengan kemiskinan...diuji dengan penderitaan seperti kesakitan...bahkan ada yang sedang diuji dengan semua yang telah saya nyatakan sekaligus...SUBHANALLAH!! Maha Suci Allah...

Pernah kita terfikir Kenapa dan Mengapa?

Sejenak kita perlu bermuhasabah...Allah datangkan sedikit kesulitan serta penderitaan buat Ingatan dan Peringatan bahawa Allah masih sygkan kita.

Kadang-kadang kita perlu mengingati setiap apa yang telah kita lakukan. Segelintir kita pernah melakukan maksiat. sebahagian kita tidak pernah bersujud bersyukur dengan segala yang telah Allah berikan percuma. nikmat yang Allah berikan udara yang tidak pernah kurang buat kita hambaNya. Tapi ada yang tidak pernah Menadah tangan keatas melahirkan rasa syukur. Bahkan lebih riak dan takabbur dengan Nikmat Allah.

Jadi..dengan ujian yang telah diberikan ini..adalah satu tanda dan ingatan dari Allah kita kembali ke Jalan Allah.

"Tidaklah Allah memberatimu Di Luar kemampuanmu". 

Nah! Jelas Allah telah jelas di dalam AlQuran telah Allah nyatakan . Jadi apabila dtgnya setiap uijian itu. kembalilah Bertaubat dan meminta ampun dengan segala yang telah kita lakukan sebelum ini. Boleh jadi apabila kita mungkar dengan Allah, ini peringatan yang lembut supaya kita berbalik kepada pencipta kita.

"kegembiraan merupakan nikmat dari Allah dan Kesedihan dan kehilangan adalah Tarbiyyah dari Allah"

Jgn pernah kita kering untuk bertaubat. Sedangkan Allah tidak pernah berhenti menerima taubat hambaNya.

Atas dugaan dan ujian itu, jgn kita salahkan Allah. Malah bersyukurlah. Tidak ada Tarbiyyah yang terbaik selain dugaan dan ujian dari Allah.

Luruskan kembali langkahmu. Buat U-Turn untuk berada di landasan yang betul. Jgn kita rasa Kita akan hidup untuk 1000 tahun lagi.

Jangan kita menunggu matahari terbit keesokan harinya baru tersedar dan bermuhasabah. Tidak perlu menunggu untuk bertaubat. kerana hari esok belum tentu kita dapat melihat indahnya sang mentari terbit lagi..

No comments:

Post a Comment